Jumaat, 6 Mei 2016

GTK TRIP TO MELBOURNE ~ DAY 5

 

 
Assalamualaikum semua. Akak sambung lagi trip GTK ke Melbourne ni dah hari ke 5 dah ni. Hari ini kami pi Mornington. Beluera The House And Garden. Tempat ni tak de lah intresting sangat tapi kalau untuk orang2 yang dah berumur tu memang sesuai ok. Sebab berjalan dalam garden dan tengok rumah yang diuruskan oleg sukarelawan. Boring juga pi sini. Tapi cantik permandangan dalam garden ni. Jom akak copy sikit tentang garden dan rumah ni ehsan dari google ok..... 

Beleura the House and Garden is an Italianate mansion built by James Butchart in 1863. Once the Governor of Victoria's Summer House, later the summer residence of Sir George Tallis and his family. Sir George headed arguably the greatest theatrical and entertainment empire the world has ever seen.

Beleura the House and Garden is a wonderful time capsule, a theatre of the past, yet it appears that life in the house goes on. Unlike a theatre, Beleura and its contents are real. The magic of Beleura is the depth of its provenance collection of household things, some grand but much ephemeral, trivial and amusing.

Sir George died in 1948, when by family agreement Beleura was inherited by his youngest son, John Tallis, gentleman, composer, who later bequeathed Beleura and its contents to the people of Victoria in 1996 as a place of historic and educational interest.

Beleura hosts an ever popular program of House and Garden Tours, please refer to the Beleura website for details. Bookings are essential, contact Beleura the House and Garden today to make a booking.
Content: Beleura - The House & Garden


 
Bas yang kami naik berhenti di satu tempat untuk tukar bas coaster Mornington tu.









Perjalanan ke sini memakan masa juga akak dah tak ingat lebih kurang sejam ler. Sepanjang perjalanan tu dapat menyaksikan permandangan yang indah dan menarik sangat2. Bandar Mornington ni letaknya berhampiran pantai. Jadi kami kena mengikuti jalan tepi pantai sehinggalah sampai ke rumah tersebut. 










 Semasa di rumah tersebut kami disambut oleh sekumpulan sukarelawan2 yang mempunyai tugas2 masing2. Ada yang kena masak ada yang jadi tukang kebun ada yang jadi tour guide kami. Kami dilayan sebaik2nya dan dijamu minuman kopi sebagai tanda selamat dating. Selepas tu kami dipecahkan kepada 3 kumpulan dengan setiap orang ada sorg guide. Kemudian bermulalah misi kami dibawa berjalan2 dalam garden tersebut. Seronok juga berjalan dalam taman yang ada rumah dan tanaman2 herba dan sayuran. Bagi anak2 muda memamg amat membosankan tetapi jika bagi orang yang suka akan nature memang berbaloi ok. Jom layan gambaq......jommm......


 












 











Terjumpa juga bunga sakura di sini.







 

























Buah apa tah dah tak ingat nama nya. Google le yer....






Ni la tour guide kami orang bekerja dengan Hamzah student yang belajar di Melbourne seorang pelajar MRSM Taiping Fauzan namanya. Kawan kepada anak buah saya bernama Nor Syadiqah binti Roslan.

 Bila dah letih berjalan-jalan dalam taman tersebut. Kami balik ke rumah tadi dan dijamu makan sandwich dan makanan ringan yang lain. Sepagi juga kami di sini.







 Masa pi Mornington ni anak-anak akak dan cucu akak tak ikut. Depa pi shopping kat Melbourne. Selesai makan dan bersantai di sini kami semua mengucapkan ribuan terima kasih yang tak terhingga dengan layanan yang begitu sempurna kepada semua sukarelawan ini. Mereka semua friendly. Seronok berjumpa dan berkenalan dengan mereka. Kami pun bertolak balik ke Melbourne dan pergi membeli belah di shopping komplek berhampiran dengan hotel kami. Ada yang beli I Phone 6 uwaaaa sebab baru keluar masa tu. Malam tu kami semua berkemas untuk balik esok pagi-pagi selepas subuh..... ok begitu lah cerita akak dan family ke Melbourne......hingga berjumpa lagi dilain entry.....bye....
 
to be continue........


Salam sayang dari akak,





 
Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

© MY JOURNEY | Design By MaiGraphikDesign