Rabu, 3 Februari 2016

CERITA DI SEBALIK BAN PECAH DI TANJUNG PIANDANG, PERAK DAN MEE UDANG KETAM SOTONG BERASAP......



Air laut surut maka ternampak lah puntu ban yang ditenggelami air itu
  Assalamualaikum semua pembaca yang budiman. Hmmm akak ni entry Uzbek tak siap lagi dah cerita pasai sejarah dan makan pulak dah. Haaa ni mmg nak kena cerita awai2 sebab nanti lupa. Masa cuti hari Thaipusam hari tu akak balik kampong Mak akak di Bagan Serai, Perak. Habis tu kami pi la jalan jalan ke Ban Pecah di Tanjung Piandang, Perak ni. Rupa-rupanya ada cerita di sebalik kisah Ban Pecah ni. Abang ipar akak mmg orang Bagan Serai dok cerita sakan bab ni. Tu yang akak nak pi tengok sangat2 tempat ni. Cerita dia mmg trajis dan sedih sangat2. Jom akak cerita sikit2 hal Tanjung Piandang dulu ok. Kadang2 kita pun tak tau mana letaknya Tanjung Piandang ni..... haaa...akak amik dlm ihsan Wikipedia jer....
Tanjung Piandang merupakan sebuah mukim yang terletak di bahagian utara negeri Perak, Malaysia. Tanjung Piandang termasuk di dalam pentadbiran daerah Kerian dan merupakan salah satu mukim di daerah Kerian, Kawasan yang menarik di Tanjung Piandang ialah Pantai Ban Pecah

Ban Pecah adalah satu kawasan riadah pantai berbatu untuk kegiatan memancing di kerian, ia juga cukup terkenal dengan makanan lautaya antaranya makanan yang menarik di kerian ialah 'kari sembilang merah' Ban Pecah juga sering dikunjungi oleh pelancong dari negeri Kedah,Pulau Pinang,Perlis malah ada pelancong dari Kuala Lumpur yang datang ke Ban Pecah ini umtuk memancing ikan sembilang merah yang hanya terdapat di daerah Kerian sahaja.





Menurut cerita abang ipaq akak memang benar dahulunya kawasan pantai ini adalah sawah padi yang amat luas dan subur lebih kurang  400 hektar luasnya. Ianya dimiliki oleh 2 orang adik beradik yang juga merupakan anak orang kaya.  Dua pertiga sawah tu milik mereka berdua. Sebelum abang kepada adik ni meninggal dunia, dia ada berpesan kepada adiknya supaya menjaga anak2nya dan sawah bendang dia. Namun ketika anak2 nya membesar, bapa saudaranya ini telah memungkiri janji dan mengkhianatinya.
Harta bahagian milik abang sulung tu tidak diserahkan seperti diamanahkan kepada anak2 abang nya. Sebaliknya diambil semua oleh adiknya itu. Anak2 abangnya itu hidup melarat untuk menyara hidup. Orang2 kampong dok bercerita tentang hal itu dan menyedarkan anak2 yatim tu, sehinggalah satu hari anak2 yatim tu pergi bertanya kepada bapa saudara mereka yg telah mengkhianati amanah ayah mereka tersebut. Akan tetapi bapa saudara mereka tidak mengakuinya dan menghalau mereka. Lalu sebelum anak2 yatim itu keluar dari kampong mereka berdoa kepada Allah.....'Ya Allah, jika benar apa yang berlaku ini, engkau tunjukkanlah balasannya'. Sejak itu, ombak mula mengganas memecah benteng sawah atau ban yang dibina. Kawasan bendang dan kebun kelapa bertukar menjadi pantai menyebabkan penduduk kampung cemas. Segala usaha dilakukan seperti menambak dan cuba mengalirkan air laut ke dalam kolam, tetapi tidak berkesan sehingga segelintir penduduk kampung menggunakan bomoh dan pawing bagi mengelak kejadian itu. Sehingga sekarang kejadian itu telah menjadi sejarah. Itu lah kisahnya Ban Pecah ini.... Takut kan dengar jika kita makan harta anak2 yatim.....Nauzubillah himin zalik.....



Begitu lah sejarah Tanjung Piandang, Perak bila ombak menghakis pantai dan menjadi laut yang luas, kononnya sumpahan seorang anak yatim piatu telah menukar sawah padi yang subur menjadi laut. SubhanAllah....

Permandangan kawasan tepi laut  sekarang yang landai dan disulami dengan bongkah-bongkah batu buatan di sepanjang pesisir pantainya begitu menarik perhatian. Bongkah-bongkah batu itu disusun bagi mengekang hakisan ombak. Di sepanjang tebingnya pula, terdapat pohon-pohon rendang menjadikan suasana di situ sentiasa redup dan nyaman. Itulah Ban Pecah yang terletak dekat Tanjung Piandang, Perak yang menjadi tempat bersantai dan menjamu selera bagi penduduk daerah Kuala Kurau, Perak.

Ban Pecah ini terletak kira-kira lima kilometer dari bandar Parit Buntar, lokasi ini dikunjungi sehingga lewat malam untuk menjamu selera. Menu utama pilihan pengunjung adalah kari ikan sembilang yang tidak asing lagi serta mi udang Tanjung Piandang. Lokasi Ban Pecah ini boleh juga masuk melalui Pekan Bagan Serai dan boleh juga pi ikut Kuala Gula. Byk jalan yang boleh kita lalui dari Simpang Taiping pun boleh juga ok. Tapi kena ikut arah ke Tanjung Piandang lah yer....jgn ke lain pulak.

Walaupun pantai itu menerima banyak pengunjung setiap hari, namun tidak ramai tahu bahawa pada awal tahun 1960-an, kawasan itu adalah hamparan sawah padi yang subur menghijau.   
 Namun, apabila bertukar tahun demi tahun, kisah itu lenyap sedikit demi sedikit dan akan pupus untuk selamanya.











Ini lah abg ipo saya yang jadi tukang cerita tu....










Malam tu kami semua terus pulang dan berhenti cari makan kat tempat ni. KAK ROS MEE UDANG BERASAP SUNGAI BARU. Hmmm memang mavelous ok sedap dari mee Mak Jah  Kuala Sepetang. Anda boleh cuba makan bila pergi kesini macam2 ada Mee Udang Banjir, Mee Ketam Banjir dan Mee sotong Banjir. Bila sebut banjir jer udang dia letak byk sgt. Ketam juga letak 3 ekor dan sotong pun sama. Ada juga mee campur udang, ketam dan sotong. Fuuh mmg sedap ok. Masi goreng udang, ketan sotong pun ada. Jika yang tak suka pedas tu tolong bg tau jgn pedas ok. Sbb nasi goreng dia mmg pedas sikit.Harga berpatutan ok. Stimbot pun ada tapi jangan makan sebab tak sama macam kita makan kat KL ok. Akak malam tu teroder juga tapi tak puas hati ok. Satu jer akak nak bagi tau servis di memang lambat sikit ok. Satey pun ada murah juga secucuk 50sen. Boleh tahan ler....boleh layan. Malam tu makan ramai2 murah jer tak sampai RM300. Memang berbaloi. Puas hati. Jom layan gambaq......


Haaaa... memang berasap na..... bekepoi kepoi asap dia.....
 


 

 















 
Malam tu makan kenyang sangat2 lepas tu balik tdo di rumah pakcik Mokhtar dan Makcik Sal di Kampong Alor Kubu, Bagan Serai, Perak. Balik zzzzzzzzzzzzzzzzz jer..... terima kasih na pada sapa yang belanjer..... Alhamdulillah mudah2an murah rezeki.... nanti bila balik kampong lagi belanjer ler lagi ok.....





Salam sayang,




 

 


Komen
1 Komen

1 ulasan:

Winter Sonata berkata...

Yer betul kisah ini..emak saya berasal dari kampung itu

© MY JOURNEY | Design By MaiGraphikDesign