Sabtu, 12 Januari 2013

MAMAN

Assalamualaikum Bloggers.....semua...ni nak cite kat korang.....pernah tak korang tengok pokok maman. Hah aku rase ramai yang tak tahu pokok maman ni kan....hanya org veteran je yg prihatin ttg pokok ni....aku rase la...org2 mude ni tak tahu dan tak kenal pun pokok ni....Al...kisah aku dulu pun tak tahu pokok maman ni tengok pun tak penah....tapi bila hubby aku suka makan aku pun terus study ttg pokok ni....Pokok maman ni terkenal di negeri Perak, Kedah, Negeri Sembilan, Kelantan, Pahang dan Selangor. Negeri-negeri lain aku tak tau la ade ke tak de....Istimewa nya pokok maman ni boleh dibuat jeruk dan rendang....
Benih maman.
Ha ni lah Pokok Maman.
Jangan silap pulak maman ni ade 2 jenis....satu maman tanah dan satu lagi maman pantai yang aku tahu le.....tapi aku tak makan maman pantai aku hanya makan maman tanah je. Maman pantai tu tepi-tepi jalan banyak tumbuh meliar. Cer korang tengok bila korang jalan-jalan kat tepi jalan yang berumput tu....mesti ade. Penah juga aku tersilap beli maman pantai di pasar tani satu ketika dulu....beli punyala banyak...tot...tot bila balik umah hubby kata maman yg aku beli tu salah....adoi...ape nak dikata buang je le maman pantai tu sbb kita org tak makan.
Ha....ni aku nak ajar korang buat jeruk maman ni. Mula-mula gunting pokok maman ni dan gunting daunnya halus-halus gini.....basuh bersih-bersih dan letakkan dalam bekas. Ambil segenggam nasi masukkan dalam bekas tadi, kemudian masukan air masak dan secubit garam. Lepas tu tutup bekas dan dibiarkan selama 3 hari tiga malam. Selepas 3h3m mesti jeruk tu dah jadi masam dan sedia dimakan.
Maman yg baru dijeruk.
Ni le rupe Maman Jeruk.
Maman jeruk ni mmg sedap dimakan dengan ikan bakar. Boleh juga dihiris bawang besar, cili api masukan dalam maman jeruk ni dan di makan. Kebiasaannya aku dan hubby makan dgn ikan bakar bersama cili muda dipatah-patahkan dan isi ikan pula dimasukan dlm jeruk maman tadi serta makan dengan nasi panas-panas...huh seeedddaap...cube le makan....mertua lalu pun tak nampak dah....rase nye....sedap masam-masam, maman yg pahit itu pun dah jd tak pahit lagi....
Tentang rendang maman pula aku sedang cari gambar yang aku amik dulu tu tak jumpe-jumpe nak letakan kat entri ni. Dulu aku ade masak rendang maman campur daging....memang enak dimakan  anak-anak aku pun suka makan rendang maman ni. Cara nak memasak nya senang je.....sedikit cili api ikut suke le nak pedas letak byk sikit....kunyit idup, asam keping dan pati santan. Daun maman tu dihiris atau dipatah-patahkan masuk dlm kuali...masukan bahan tadi dan jerang atas dapur masak hingga kering. Lepas tu leh dimakan dengan nasi panas-panas....sedap bangat....Ok lah aku nak cite kat korang ni bukan ape cuma nak bagi tahu tentang maman ni...makanan asli orang dulu-dulu. Supaya korang tahu bila orang tanya MAMAN dah boleh cite dah....ok lah setakat tu saja entri aku kali ni....hingga berjumpe lagi di lain episod....Bye.....
Komen
1 Komen

1 ulasan:

Amsyahril Syahril berkata...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


© MY JOURNEY | Design By MaiGraphikDesign