Rabu, 7 Ogos 2013

SAMBAL KETUK



Assalamualaikum semua....pernah dengar tak sambal ketuk ni? Akak pun dulu tak pernah dengar lansung hingga lah satu hari akak pi menghantar adik akak bertunang dan menikah dengan orang Felda Semenchu, Kota Tinggi, Johor. Al kisah mak pengantin perempuan namanya Mak Eton telah masak sambal ketuk ni. Akak makan dan rasa mmg sedap sekali jika dimakan dengan nasi panas2. Jadi akak pun ambil resepinya untuk diabadikan dalam blog akak ni khas buat tatapan semua. Senang je buatnya jika sesiapa yang tak ada lauk nak mkn buat lah sambal ketuk ni boleh dijadikan lauk. Jom kita tengok resepi......


Bahan-bahannya:-

Segenggam ikan bilis
20 biji cili api
Bawang putih 3 biji
Bawang besar sebiji
Bawang merah 2 biji
1 inci belacan
Sedikit minyak untuk menumis

 Cara membuatnya:-

 Panaskan minyak dan tumis semua bahan-bahan tadi dalam kuali
Kacau hingga garing
Angkat dan tumbuk dalam lesung batu
Bila dah lumat perah air asam limau
Siap untuk dimakam









Haaa dah siap pun sambal ketuk ni. Rupanya sambal ketuk ni adalah makanan tradisi orang-orang jawa. Hmmm patut la akak org Penang tak tau pun sambal ni. Yang akak tau sambai belancan.
Kepada semua bloger yang berminat nak mencuba boleh le. Mmg sedap dan puas hati makan. Ok lah ye hingga jumpa lagi di lain entry....bye...Selamat Mencuba dan Selamat Menyambut Hari Raya 1434H bersamaan 8hb. Ogos, 2013.




Salam sayang,

Komen
0 Komen

Tiada ulasan:

© MY JOURNEY | Design By MaiGraphikDesign